Mensen

Wat Albron doet, is in de eerste plaats mensenwerk. De samenwerking met leveranciers, de allianties met klanten en de aandacht voor onze medewerkers. Die medewerkers brengen de verschillende foodconcepten elke dag tot leven voor onze gasten. Daarom kiezen we voor diversiteit, vitaliteit, betrokkenheid en ontwikkeling.

Samenwerken

Alleen of samen?

Het is een gevleugelde uitspraak dat je alleen sneller bent, maar samen verder komt. Dat schuilt in de samenwerking met leveranciers en opdrachtgevers en de aandacht voor onze medewerkers. In 2017 was de soepele integratie van het Prorest-personeel intern een belangrijk streven. En extern zoals altijd om te blijven ontdekken wat klanten, gasten en stakeholders van ons vinden, willen en verwachten. Want als we dat weten, weten we wat voor Albron de stappen vooruit zijn die ons gezamenlijk verder brengen.

Nieuwe plek voor Prorest

De voorgenomen samenwerking tussen Albron en de facilitaire dienstverlener Facilicom kreeg in 2017 vooral zijn beslag met de integratie van de personeelsrestaurants van Prorest: de cateringtak van Facilicom. De 650 medewerkers van die 170 bedrijfsrestaurants moesten hun plek vinden tussen de ruim 5.500 medewerkers van Albron.

Binnen Albron was een heel team verantwoordelijk voor een vlekkeloze overgang van de restaurants naar Albron-concepten en een nieuw thuis bieden aan de mensen van Prorest. Projectmanagers, coaches, HR-medewerkers en ICT’ers waren op het hoofdkantoor en op locatie druk om er de dagelijkse gasten geen hinder van te laten ondervinden. Juist dat gevoel voor gastvrijheid bleek de gemene deler in de cultuur van beide bedrijven, die de integratie makkelijker maakte.

Aan tafel met stakeholders

Een positief perspectief voor iedereen: dat staat letterlijk in de missie van Albron. Om dat waar te maken, moet je weten wat stakeholders van je vinden, willen en verwachten. Ook in 2017 organiseerden we tal van bijeenkomsten om dat in kaart te brengen. Een leveranciersmiddag bijvoorbeeld, waarbij de vraag op tafel lag wat de rol van producenten is bij het versnellen in een duurzaam aanbod.

Een rondetafelgesprek met bestuurders van ziekenhuizen en zorgspecialisten gaf antwoorden op de vraag hoe we duurzaam in elkaar kunnen investeren op het terrein van technologie, digitalisering en robotisering. Tijdens een bijeenkomst met opdrachtgevers uit de Rijksoverheid draaide het om de vraag hoe circulair cateren vaste vorm kan krijgen. En we vroegen actief de feedback van tientallen stakeholders op ons duurzaamheidsverslag van 2016.

Dialoog, transparantie en toetsing

Albron zoekt constante verbetering in een voortdurende dialoog met stakeholders en eigen medewerkers. In verslagen tonen we transparant onze vorderingen en daar laten we ons onafhankelijk op toetsen.

Dialoog, transparantie en toetsing
Uitgebreid In het kort
Gezondheid

Verzuim- of gezondheidsbeleid?

Hoe je iets noemt is soms belangrijker dan het lijkt. Albron heeft geen verzuimbeleid, maar een gezondheidsbeleid. Het is ons antwoord op de vraag of we als organisatie ziekteverzuim stevig willen terugdringen of vol inzetten op de vitaliteit van medewerkers. Dat doen we onder meer met het programma Lekker Blijven Werken, dat in 2017 echt volwassen werd. Dit programma zorgt sinds 2015 voor een stijgende lijn in het gezondheidspercentage. Al die jaren zelfs voorbij de doelstelling van 94%.

Verzuim- of gezondheidsbeleid?

Lekker Blijven Werken

Duurzame inzetbaarheid is al een aantal jaar een belangrijk thema. De verhoogde pensioenleeftijd, concurrentie op de arbeidsmarkt en de toenemende aandacht voor werkplezier dwingen bedrijven na te denken hoe ze kunnen zorgen voor een vitaal medewerkersbestand. Albron doet dat vanaf 2015 onder meer met het Programma Lekker Blijven Werken.

Dit programma laat medewerkers uit een menu mogelijkheden kiezen die ze helpen om gezond en met plezier hun werk te blijven doen. Bijvoorbeeld door opleidingen te volgen, gesprekken te voeren over de balans tussen werk en privé, af te vallen of te stoppen met roken met de hulp van een coach, een arbeidsfysiotherapeut in te schakelen of samen met collega’s te sporten. Na een aanloopfase kreeg dit programma in 2017 een vaste plaats in de organisatie en een eigen budget van € 25.000.

“Mijn MS zit fijn werken niet in de weg”

Nadat Chris Verniers vier jaar geleden een aantal keer struikelt tijdens het hardlopen, besluit hij naar de dokter te gaan. ‘Ik dacht aan iets kleins, maar de diagnose was serieus. Ik had Multiple Sclerose.’ Op dat moment werkt Chris al bijna dertig jaar als kok bij Center Parcs Het Heijderbos. Chris heeft het daar naar zijn zin, maar hij weet dat zo’n drukke baan zijn klachten kunnen verergeren.

Na een ernstige uitval gaat hij in gesprek met Albron. ‘Iedereen begreep mijn verhaal en heeft zich 100% ingezet voor me. Met een jobcoach kwam ik erachter welke alternatieven er voor me waren.’ Chris kon drie dagen per week aan de slag als Kookheer op een zorggroep in Venray. De andere twee dagen staat hij nog op Het Heijderbos. En dat bevalt. ‘De sfeer en de rust geven voor mij de ideale balans in mijn werk. Geweldig dat mijn MS fijn werken niet in de weg zit.’

Vitale medewerkers

Albron spreekt liever over gezondheidscijfers dan ziekteverzuim. Vanuit een positief perspectief bevorderen we op veel manieren de vitaliteit van onze medewerkers, bijvoorbeeld met het programma Lekker Blijven Werken.

Gezondheidspercentage
Uitgebreid In het kort
Diversiteit

Inclusief of exclusief?

De kwart miljoen mensen die Albron dagelijks ontvangt zijn allemaal anders. Daarom zijn ook onze ruim 5.500 medewerkers allemaal anders, ieder met eigen talenten. Wij geloven dat die verschillen helpen om onze diversiteit aan gasten beter te bedienen, dat die verschillen ieders ontwikkeling stimuleren en de onderlinge band versterken. We nodigen daarom iedereen uit om bij ons te werken: van jong tot oud en van stagiaires tot ervaren krachten. Met alle denkbare achtergronden en afkomsten, ongeacht hun afstand tot de arbeidsmarkt.

Talent benutten met The Colour Kitchen

In de plannen voor het circulaire paviljoen The Green House krijgen allerlei baanbrekende innovaties en initiatieven een kans. Logisch dus, dat in dit levende laboratorium ook mensen een kans krijgen, die anders langs de zijlijn staan. Albron ging daarvoor een partnership aan met The Colour Kitchen: een organisatie die geen enkel horecatalent onbenut wil laten door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen te bieden. ‘No social waste’ is daarbij hun circulaire filosofie.

No Social Waste

De strijd van Buitengewoon

Sinds het samengaan met Facilicom is Albron partner in de sociale onderneming Buitengewoon. Dit initiatief heeft als missie om de afstand tot de arbeidsmarkt in één klap naar nul te brengen. Simpelweg door mensen die lastig aan werk komen een baan te bieden in zorg, beveiliging, catering, schoonmaak, techniek en horeca. Zonder belemmerende opleidingseisen en vooroordelen. Met als enige voorwaarde dat iemand zelf wíl werken.

Op die manier wordt wat werk, een echt loon en groeimogelijkheden doen met mensen, zichtbaar in de dienstverlenende sector. De Facilicom Group, waar Albron deel van uitmaakt, is goed voor 30.000 banen en kan hierin dus echt een verschil maken. In de strijd tegen ongelijkheid op de arbeidsmarkt werkt Buitengewoon samen met opdrachtgevers, gemeenten, scholen en lokale partners.

Social Return On Investment

Arbeidsmarkt zonder afstand

Mensen met een afstand tot de arbeidmarkt krijgen bij Albron alle kansen. We streven ernaar om ze voor minstens 10% van onze loonsom in te zetten. Met duidelijk beleid en speciale projecten slagen we daarin.

Uitgebreid In het kort
Medezeggenschap

Zijlijn of medezeggenschap?

Een organisatie die voortdurend stappen vooruit zet, wil alle medewerkers meenemen op die weg. Ze informeren, ze motiveren en ze zeker ook om hun mening vragen. Want wie dagelijks contact met gasten heeft, weet het soms beter dan iemand achter een bureau. Een lerende organisatie luistert. Daarom hecht Albron aan een actieve medezeggenschap, een levendige personeelsvereniging, allerlei informatiebijeenkomsten, voldoende vertrouwenspersonen en een duidelijke klokkenluidersregeling.

Meer medezeggenschap

Door de samenwerking met Facilicom is de gemeenschappelijke ondernemingsraad van Albron in 2017 uitgebreid met vijf leden uit de ondernemingsraad van Prorest Catering. Dat bracht het totaal aantal zetels op 24. Daarmee kregen ook de 650 nieuwe medewerkers van Albron direct een stem in de organisatie. De ondernemingsraad behandelde acht instemmingszaken: met vier ervan is positief ingestemd, de andere vier waren eind 2017 nog in behandeling.

In het laatste kwartaal van 2017 is de ondernemingsraad een verkenningstraject opgestart voor de toekomstige medezeggenschap binnen Albron. Het uitgangspunt daarbij is een kleinere, slagvaardige ondernemingsraad met een grotere betrokkenheid van alle medewerkers. De concrete ideeën daarover en pilots daarvan krijgen in 2018 hun beslag.

Leuke en minder leuke ervaringen

Van kennismaken tot slagen Iedere medewerker start bij Albron met een uitgebreid inwerkprogramma. Van kennismaking tot kookworkshops en e-learnings over voedselveiligheid, allergenen en veilig werken. Daarna zijn er legio trainingen en opleidingen die medewerkers verder brengen. Dat kan een teamtraining zijn voor één van de foodconcepten of een landelijk erkende opleiding voor de gastvrijheidsbranche. Door de integratie van Prorest lag in 2017 de focus op een vloeiende instroom van de 650 nieuwe medewerkers. Daardoor daalde het percentage behaalde certificaten in de inwerkperiode van 81% in 2016 naar 74Wel slaagden dit jaar 86 collega’s voor een erkende branche-opleiding: 46 meer dan het jaar ervoor. Vanwege het groeiende tekort aan gekwalificeerde koks is daar in 2017 een BBL-traject voor ontwikkeld.

Leuke en minder leuke ervaringen

Vierentwintig zetels

Door de samenwerking met Facilicom is de ondernemingsraad van Albron uitgebreid met 5 leden uit de ondernemingsraad van Prorest Catering. Opgeteld vertegenwoordigen 24 medewerkers de medezeggenschap.

Ondernemingsraad

Aantal instemmingszaken

Positief

In behandeling

Uitgebreid In het kort
Ontwikkeling

Stilstaan of stappen zetten?

Als organisatie vooruit komen begint bij je medewerkers vooruit helpen. Dat levenslang leren maken we vanaf de eerste werkdag concreet. Nieuwe medewerkers komen het opleidingshuis binnen en kunnen daarna allerlei trappen oplopen om zichzelf te ontwikkelen. Van teamtrainingen voor onze foodconcepten tot een landelijk erkende opleiding voor de gastvrijheidsbranche. Die kansen geven medewerkers meer voldoening in hun werk en meer mogelijkheden voor hun loopbaan. Het samengaan met Facilicom gaat het aanbod van training en opleidingen verder vergroten.

Van kennismaken tot slagen

Van kennismaken tot slagen

Iedere medewerker start bij Albron met een uitgebreid inwerkprogramma. Van kennismaking tot kookworkshops en e-learnings over voedselveiligheid, allergenen en veilig werken. Daarna zijn er legio trainingen en opleidingen die medewerkers verder brengen. Dat kan een teamtraining zijn voor één van de foodconcepten of een landelijk erkende opleiding voor de gastvrijheidsbranche.

Door de integratie van Prorest lag in 2017 de focus op een vloeiende instroom van de 650 nieuwe medewerkers. Daardoor daalde het percentage behaalde certificaten in de inwerkperiode van 81% in 2016 naar 74Wel slaagden dit jaar 86 collega’s voor een erkende branche-opleiding: 46 meer dan het jaar ervoor. Vanwege het groeiende tekort aan gekwalificeerde koks is daar in 2017 een BBL-traject voor ontwikkeld.

Kom Verder-Dagen

Kom Verder-Dagen

In oktober 2017 waren leidinggevenden van Albron-locaties uit het hele land zelf eens te gast. Tijdens drie Kom Verder-Dagen werden ze ontvangen en bediend door de directie en kantoormedewerkers. Een diner, een foodmarkt en workshops gaven inspiratie op het gebied van gezonde en duurzame voeding: een thema dat binnen Albron een steeds grotere rol speelt.

Met een workshop Omdenken daagden we de managers ook uit om buiten gebaande paden te treden en met creatieve en innovatieve ideeën de toekomst van Albron vorm te geven. Collega’s die elkaar zelden zien of alleen aan de telefoon spreken, deelden live die ideeën, hun kennis en ervaring. Voor de leidinggevenden die van Prorest kwamen, was dit een bijzondere kennismaking met de cultuur en de ambities van Albron.

Vast en flexibel, jong en oud

Het medewerkersbestand van Albron – ruim 5.500 in totaal – is een mooie mix van jongeren en ouderen en mannen en vrouwen met vaste en flexibele arbeidscontracten. Een net zo’n diverse groep als onze gasten.

<h3>Medewerkers naar contracttype en geslacht</h3>

<h3>Medewerkers naar leeftijd en geslacht</h3>
Uitgebreid In het kort
Chantal Estourgie

“Het was rijdend een band verwisselen”

“In zo’n vier maanden tijd 160 restaurants omvlaggen en 650 medewerkers zich thuis laten voelen: de integratie van Prorest was een fikse klus. De bestaande back office van al die locaties ging over op het Albron-systeem. Van leveranciers en bestelmethodiek tot administratie en kassa’s. Het leeuwendeel van de restaurants kreeg ook het gezicht van een Albron-concept.

“We wilden dat opdrachtgevers en gasten er nul hinder van hadden. Met restaurants die gewoon doordraaiden, was het alsof we rijdend een band moesten verwisselen. Door de flexibele houding van alle medewerkers bij Prorest en Albron is het ons gelukt. Wat de nieuwe medewerkers hielp, waren de 15 roadhows die we in het hele land hielden. Met vragenuurtjes over arbeidsvoorwaarden, sessies om kleding te passen en kookworkshops kregen ze een warm welkom bij Albron.”

Chantal Estourgie

The Colour Kitchen

 

“Circulariteit gaat ook over mensen. Mensen die langs de kant van de arbeidsmarkt staan. Vanuit onze ambitie om talenten met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten, werken we samen met The Colour Kitchen. Albron wil een platform zijn voor hun boodschap: no social waste.”