Werelden

Albron werkt in vijf verschillende werelden. Werelden waar mensen studeren, werken, hun vrije tijd doorbrengen, zorg ontvangen, winkelen en onderweg zijn. In elk van die werelden heeft eten en drinken een andere rol en gelden andere spelregels. Ze stellen ons dus ook voor andere keuzes op het terrein van duurzaamheid.

 

Werk & onderwijs

Werk & onderwijs

Waar mensen werken is eten en drinken vitale brandstof: nodig voor gezonde energie, lekker om je even op te laden en belangrijk voor ontmoetingen met collega’s, klanten en relaties. Ook in het onderwijs zijn foodconcepten de spil in gezond leven, ontspannen, ontmoeten en samenwerken. Werknemers en studenten stellen hoge eisen aan de kwaliteit, de variëteit, de smaak en de beleving van het aanbod. Met het predicaat ‘gouden bedrijfsrestaurant’ van het Voedingscentrum en het succes van Starbucks op universiteiten en in bedrijven bewijst Albron die eisen te begrijpen.

Gezonde ministeries

De Resident in Den Haag huisvest twee ministeries: Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Sociale Zaken. Logisch dat juist deze departementen hun kantoorrestaurant een gezonder en socialer gezicht wilden geven. Vanaf 2017 verleidt Albron er medewerkers en bezoekers tot gezonde keuzes. Uit sociaal oogpunt bieden we er kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Het bedrijfsrestaurant en Grand Café in De Resident krijgen Goud volgens de Richtlijn Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. In de presentatie van het aanbod valt direct de prominente plek van groente en fruit op. Er is een saladebar en een yoghurtbar, er staan gratis kannen water met fris fruit, er zijn dagelijks aantrekkelijke combi-deals met soep, een gezond broodje en magere zuivel en bij de kassa ligt handfruit voor het grijpen.

Ontmoetingen met Starbucks

De Erasmus Universiteit in Rotterdam was de eerste onderwijsinstelling waar Albron een vestiging van Starbucks introduceerde. Dat concept past precies bij de jonge, internationale studentendoelgroep, voor wie ongedwongen ontmoeten, werken, uitwisselen en delen belangrijk is. Daarna volgden onder meer Universiteit Twente, Tilburg University en Universiteit Groningen.

Het uitnodigende karakter van het sterke merk Starbucks vond in 2017 ook aansluiting bij het coöperatieve gedachtengoed van verzekeraar DELA, die de deuren van zijn hoofdkantoor in Eindhoven letterlijk open wilde gooien voor bedrijven en bewoners uit de buurt. Daar is Starbucks inmiddels een plek geworden die mensen met elkaar in gesprek brengt. Net als het gastvrije bedrijfsrestaurant, voor medewerkers en gasten van DELA.

Werk & onderwijs

Werk & onderwijs

Van een Starbucks bij DELA en Onze Keuken bij Deloitte tot het maatconcept Our best voor Alhold Delhaize en het bekroonde restaurant voor twee ministeries: op ruim 600 locaties zorgt Albron voor vitale brandstof.

Werk & onderwijs Kaart
Uitgebreid In het kort

Vrije tijd: horeca & leisure concepten

Vrije tijd. We hebben er meer van en besteden die beter. Bezoekers en gasten laten zich daarbij graag verleiden, verrassen en verwennen met eten en drinken. Vooral in vakantieparken, musea of theaters waar themarestaurants een verlenging of verdieping zijn van de beleving. Juist waar mensen van hun vrije tijd genieten, moeten duurzame oplossingen niet dwingend zijn. Binnen haar concepten geeft Albron wel graag de mogelijkheid om bewust te genieten met keuzes die verstandiger zijn voor jezelf, voor anderen of het milieu.

Vrije tijd: horeca & leisure concepten

Een halve eeuw Center Parcs

Vijftig jaar gelden was Center Parcs de eerste speler in de recreatiebranche die een nieuwe manier van vakantie vieren introduceerde: dicht bij huis, maar toch even helemaal weg in een andere wereld. In 2010 kwam Albron aan boord om in alle parken de foodconcepten aan te pakken en de vakantiebeleving groter te maken. In 2017 vierde Center Parcs zijn jubileum en investeert samen met ons verder in een duurzame toekomst.

Met Center Parcs zet Albron binnen themaconcepten als Nonna’s, Fuego, Today’s en Evergreenz in op duurzame keuzes, zonder gasten iets op te dragen of te verbieden. Dat betekent concreet bijvoorbeeld een groter aandeel groente, minder vlees, vegetarische alternatieven, de keuze voor kleinere porties, verse bereidingen en aantrekkelijke acties voor gezondere keuzes.

Tulpenmanie in Keukenhof

Jaarlijks trekt Keukenhof in acht weken ruim 1,2 miljoen bezoekers. In 2017 ontwikkelde Albron een vijftal foodconcepten om die grote bezoekersstroom snel en gastvrij van eten en drinken te voorzien én een bijzondere beleving te bieden die de identiteit van het park versterkt. De slimme logistiek die daarachter schuilgaat, levert duurzame voordelen op.

Van de vijf concepten is Blooming Dutch de blikvanger. Dit themarestaurant in het entreegebouw brengt de geschiedenis van de bloembol tot leven, onder meer met manshoge pratende schilderijen. Samen met vijf mobiele units vormen de restaurants een doordacht logistiek systeem, dat op basis van de bezoekersstromen eenvoudig op- en afgeschaald kan worden. Dat heeft direct geleid tot aanzienlijk minder voedselverspilling: een belangrijk uitgangspunt van Albron en Keukenhof.

Vrije tijd: horeca & leisure concepten

Vrije tijd: horeca & leisure concepten

Van Van Nonna’s en Fuego in Center Parcs tot de Balzaal van Paleis het Loo en Blooming Dutch als entree van Keukenhof: op 138 locaties in vakantieparken en toeristische attracties biedt Albron een bijzondere beleving.

Vrije tijd: horeca & leisure concepten kaart
Uitgebreid In het kort

Vrije tijd: evenementen

Vrije tijd: evenementen

Evenementen trekken op één moment enorme aantallen mensen, die allemaal wensen hebben als het om eten en drinken gaat. Albron zorgt daarvoor bijvoorbeeld bij de Nijmeegse Vierdaagse, TT Assen, de Bloesemtocht en Healthy Fest. En verstaat de kunst om iets dat zo’n korte duur heeft, duurzaam te maken. Door meerjarige, strategische samenwerkingen aan te gaan, die zekerheid geven voor duurzame investeringen. En door van de schaalgrootte te profiteren, die voordelen geeft op de inkoop van duurzame producten.

TT Assen tot 2027

Midden op het startgrid van TT Circuit Assen tekende Albron in 2017 de strategische alliantie om de komende vijf jaar alle horeca- en eventcatering te ontwikkelen en exploiteren. Van een kopje koffie tot een volledig VIP-arrangement voor alle gasten van het circuit. Dat zijn er ruim 600.000 per jaar, waarvan er zeker 100.000 afkomen op de Dutch MotoGP races in de zomer: één van de best bezochte races ter wereld.

We grijpen de strategische alliantie aan om te investeren in een metamorfose van de restaurants en verkooppunten en in het aanbod zelf. Bezoekers zullen er niet altijd wat van merken, maar achter de schermen neemt Albron duurzame beslissingen als het gaat om de kwaliteit, de herkomst, de samenstelling en de variëteit van het assortiment en de keuze voor verpakkingsmateriaal.

Nijmeegse Vierdaagse tot en met 2022

Al sinds 2001 verzorgt Albron het eten en drinken op het centrale start- en finishterrein van de Nijmeegse Vierdaagse. Inmiddels is deze samenwerking verlengd tot 2022, volgens de organisatie van het wandelevenement juist vanwege de aandacht voor gezonde voeding en duurzaamheid. Door de jarenlange samenwerking kent de logistiek rond de 50.000 bezoekers en wandelaars weinig verrassingen en kan Albron de beste beslissingen nemen.

De benodigde stroom- en watervoorziening, de aanvoer van enorme hoeveelheden verse producten, het inschatten van de behoefte afhankelijk van het weer: veel valt na al die jaren goed te voorspellen. Toch blijven we samen met de organisatoren zoeken naar verbetering. Bijvoorbeeld op het gebied van een gezonder aanbod, het besparen van energie en water, het gebruik van gerecyclede disposables en de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Vrije tijd: evenementen

Vrije tijd: evenementen

Van de TT in Assen tot de Nijmeegse Vierdaagse en van de Bloesemtocht in de Betuwe tot het Healthy Fest in Center Parcs De Eemhof: op allerlei evenementen blinkt Albron uit in grootschalige gastvrijheid.



Vrije tijd: evenementen kaart
Uitgebreid In het kort

Zorg

In zorginstellingen krijgt eten en drinken steeds meer de rol die het verdient: de hulp bij het herstel, de beleving van bezoekers en de vitaliteit van medewerkers. Ieder van die groepen vraagt en verwacht meer keuze en kwaliteit. In de verschillende oplossingen van Albron spelen versheid, voedingswaarde, variëteit en smaak een rol naast duurzame keuzes als de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten en het terugdringen van voedselverspilling. Dat is zichtbaar in kleinschalige aanpakken als Kookdames en alomvattende concepten als À la Carte.

Zorg

Steeds meer Kookdames

In 2017 mocht Albron op nog meer kleinschalige zorglocaties met Kookdames aan de slag. Ook op die nieuwe plekken zijn die elke dag te gast bij de bewoners thuis om samen te koken. Groente wassen en snijden, vlees braden, de tafel dekken: het brengt in deze huizen de vertrouwde beleving van het avondeten terug. Iedereen ziet, hoort en ruikt dat er gekookt wordt en krijgt er een rol in.

Voor de zorgbehoevende bewoners brengt deze dagelijkse bedrijvigheid rond de avondmaaltijd alleen maar voordelen. Ze kijken ernaar uit, worden er energieker van en blijken er beter en gezonder van te gaan eten. De duurzame winst is dat de Kookdames bewust met seizoensproducten werken, kiezen voor meer plantaardige dan dierlijke eiwitten en verspilling terugdringen tot nagenoeg nul.

À la Carte in het Zaans Medisch Centrum

Na de resultaten van Albron in het IJsselland Ziekenhuis koos ook het Zaans Medisch Centrum in 2017 voor ons als foodservicepartner. In het nieuwe, energiezuinige pand werden we verantwoordelijk voor alle dienstverlening op het gebied van eten en drinken. Het gezamenlijk en op maat ontwikkelde À la Carte-concept voor patiëntenvoeding speelde daar de hoofdrol in. Het team van Albron trekt samen op met de voedingsassistenten in dienst van het ZMC.

Patiënten van het Zaans Medisch Centrum krijgen minimaal 7x per dag eten & drinken aangeboden, de voedingsassistente adviseert daarbij. In de loop van de middag kiezen patiënten de warme avondmaaltijd. Omdat patiënten ieder moment van de dag kunnen kiezen waar ze op dat moment zin in hebben, eten ze beter en meer. Dat helpt hun herstel. Bovendien scheelt het op maat bereiden van gerechten fors in de verspilling van voedsel. De ervaringen in het IJsselland Ziekenhuis laten zien dat die teruggebracht kan worden tot minder dan de helft.

Zorg

Zorg

Van het foodconcept Pit in AMC Amsterdam tot Kookdames in een kleinschalige woonlocatie voor verstandelijk gehandicapten in Brummen: op 125 plaatsen toont Albron de gezonde kracht van eten en drinken..

Zorg kaart
Uitgebreid In het kort

High Traffic

High Traffic

Albron bedenkt, bouwt en beheert foodconcepten met een sterke identiteit. Tot nu toe vooral onder het dak van klanten op plaatsen waar mensen studeren, werken, hun vrije tijd doorbrengen en zorg ontvangen. In 2017 is de basis gelegd om dat ook te doen waar mensen winkelen en onderweg zijn: met bestaande en nieuwe concepten onder een eigen dak. Voor Albron een logische stap vooruit die een start kreeg met plannen voor onder meer Bataviastad, The Green House en NS Eindhoven. Waarbij gemak, snelle service en kwaliteit belangrijk zijn: fast good in plaats van fast food.

Lokaal op Eindhoven Centraal

Centraal Station Eindhoven onderging in 2017 een grootscheepse verbouwing. Albron laat op die plek De Restauratie verrijzen: een café en brasserie waar lokale culinaire helden een podium krijgen. Voor de geschiedenis van stad en streek is steeds meer aandacht. Daarom is ons concept een eerbetoon aan historie van Eindhoven.

Er staat brood en banket op de kaart van bakkerij Renders, die in 1944 startte en spraakmakend was met een chocoladebollenautomaat. Ook de vermaarde worstenbroodjes van bakker Houben krijgen er een plek. Net als het bier uit een lokale brouwerij, hammen en worsten van Van Pas en de bijzondere azijnen van Ediks. Naast die speciale aandacht voor lokale producten kiest Albron voor duurzame vondsten zoals soep van de Verspillingsfabriek, die gebruikmaakt van grondstoffen gered uit reststromen.

Circulair concept The Green House

De onbekende weg inslaan naar een haalbaar en houdbaar circulair concept: dat was het avontuur dat voor Albron in 2017 begon. In hartje Utrecht, waar tussen het Centraal Station en de Jaarbeurs ooit de Knoopkazerne stond, werkten we met een consortium van ontwikkelaars aan het idee van The Green House. Restaurant, vergaderplek, creatieve broedplaats en urban farm ineen.

Niet tegen elke prijs circulair willen zijn, maar een circulair concept marktbestendig maken was het doel. We willen dat bereiken door onszelf en iedereen om ons heen uit te dagen, anders te denken en te zoeken naar innovatieve alternatieven. Van een stekkerloze keuken en een duurzaam menu tot een daktuin met seizoensgroente en -fruit. The Green House moet bewijzen dat circulariteit nu en op lange termijn werkt als economisch principe.

High traffic

High Traffic

Van Starbucks en het Âme Fashion Café in Bataviastad tot The Green House in het stationsgebied van Utrecht tot de Restauratie op NS Eindhoven: Albron brengt bekende brands en maatconcepten naar drukbezochte plaatsen waar mensen winkelen en onderweg zijn.

High traffic kaart
Uitgebreid In het kort

Dirk Jadoul

“Albron gaat heel ver in duurzaamheid”

“Voor DSM is duurzaamheid belangrijk en daarom werken we graag met Albron. We weten dat ze in duurzaamheid heel ver gaan. Albron ging laatst graag in op onze uitnodiging om hun visie op dit terrein breed aan ons te presenteren. Wat me van die presentatie vooral is bijgebleven, is de gedegen aanpak en innovatie om catering een kleinere CO2-voetafdruk te geven.

Hoe ze dat bijvoorbeeld in The Green House doen met zo’n stekkerloze keuken is inspirerend. Bij DSM zetten we ook vol in op een gezond aanbod. Albron maakt gezondheid meetbaar en inzichtelijk en zo hebben we concrete afspraken kunnen maken over het percentage gezonde producten. En ze weten met eten en drinken een antwoord te geven op ons belangrijke doel van verbinden.”

Dirk Jadoul

The Green House

 

In 2017 kregen de plannen voor een volledig circulair restaurantconcept vorm. In hartje Utrecht begon Albron samen met een consortium van ontwikkelaars met de bouw voor The Green House: restaurant, vergaderplek, creatieve broedplaats en urban farm ineen.